Jom Bersama Hamas & Rakyat Palestin

Jom Bersama Hamas & Rakyat Palestin

Dec 26, 2008

BULETIN 8 JAN 2009

Kami kini sudah berpindah ke Domain Dot Com
Layari Blog kami di alamat berikut:
http://JomTernakKambing.Com


BERITA KEMATIAN KAMBING DI MUSIM TENGKUJUH YANG LEPAS

Assalamu'alaikum pengunjung semua...
Di musim hujan/tengkujuh yang lepas, (iaitu yang bermula dari bulan oktober dan baru berakhir baru-baru ini), banyak kematian ternakan kambing dilaporkan oleh rakan-rakan penternak. Ia berlaku terutamanya di kawasan di mana peredaran udara adalah kurang lancar.

Saya mengesyaki kebanyakan kematian adalah disebabkan oleh gejala pneumonia yang diakibatkan oleh bakteria pasteurella. Kelembapan udara yang tinggi akibat hujan yang berpanjangan menyebabkan udara menjadi lebih berat lantas menghadkan peredaran udara di persekitaran kandang. Keadaan sebegini menambah risiko serangan wabak pneomonia. Biasanya ternakan yang mengalami serangan 'pasteurellosis' mati secara agak mengejut, walaupun sihat dan kelihatan cergas sehari sebelumya, ia tiba-tiba menjadi murung dan hilang selera makan dalam tempoh 24 jam. Sejurus sebelum kematian. ternakan menunjukkan tanda seolah-olah mengalami kekejangan otot-otot kaki. Kadang-kadang juga hilang kawalan diri dan menanduk-nanduk kandang dan bertindak tidak tentu hala.

Untuk mengelakkan serangan 'pasteurellosis' ini, penternak dinasihatkan supaya mengambil tindakan pencegahan awal. Semua kambing harus diberi pelalian/pemvaksinan sebelum tibanya musim hujan/tengkujuh. Ia harus diberi ketika ternakan berada dalam keadaan sihat dan cergas.

Sila klik link di bawahi untuk mengetahui lebih lanjut tentang pemvaksinan terhadap 'pasterurellosis':

Persiapan menghadapi musim hujan/tengkujuh

1 comment:

Anonymous said...

Sertai GEM Community secara percuma. Satu tapak untuk para Usahawan - usahawan berkongsi-kongsi maklumat dan pendapat (Forum, Blog,Direktori, Iklan Percuma DLL) dalam bidang yang yang ceburi seperti Pertanian, Ternakan DLL.

www.gem.socialgo.com