Jom Bersama Hamas & Rakyat Palestin

Jom Bersama Hamas & Rakyat Palestin

Feb 13, 2011

Lapuran Diet Baru - sambungan

Assalamu'alaikum wm wbkh!

Saya kini memberikan kira-kira 200kg berat kering hampas soya setiap hari kepada kira-kira 150 ekor populasi ternakan kambing di ladang saya. Ini bersamaan dengan kira-kira 1.3kg hampas soya bagi setiap ekor kambing. Hampas soya ini dicampurkan dengan sedikit jagung hancur, gandum, sedikit mineral dan garam serta urea.

Dalam masa yang sama, saya masih memberikan 50kg konsentrat kepada populasi ini, yang bersamaan dengan purata kira-kira 330gram konsentrat bagi setiap ekor kambing. Langkah ini saya ambil memandangkan masih terdapat kira-kira 20 ekor kambing yang masih kurus, di mana 7 ekor darinya adalah kurus kronik. Lagi pula sebahagian besar dari 110 ekor induk saya kini sedang bunting di mana sebahagian besar darinya adalah bunting akhir yang memerlukan nutrien tambahan untuk anak-anak dalam kandungan mereka. Saya juga memberikan sedikit bijan ke dalam diet mereka bagi menggalakkan pengeluaran susu.

Rumput pula diberikan dalam kuantiti kira-kira 200kg (berat basah) sehari ditambah dengan jerami.

Nampaknya kambing-kambing peliharaan saya memberikan respons yang baik terhadap diet ini.... Alhamdulillah....




No comments: