Jom Bersama Hamas & Rakyat Palestin

Jom Bersama Hamas & Rakyat Palestin

Nov 29, 2009

"PREGNANCY TOXEMIA" (KETOSIS) INDUK BUNTING

Assalamu'alaikum wm wbkh!Semalam, 28Nov 2009, salah seekor induk Boer F3 kami yang sudah berusia kira-kira 6 tahun melahirkan seekor anak pada jam 12 malam. Selepas melahirkan anak, induk ini menjadi kurang bertenaga dan tidak dapat bangun. Apabila diberitahu oleh pekerja kami pada sebelah paginya, saya bergegas ke kedai veterinar untuk membeli cecair syrup 'ketol" kerana saya menjangkakan indik Boer tersebut diserang 'pregnancy toxemia" atau juga dikenali sebagai "milk fever" atau dipanggil juga "ketosis".

Setelah tiba di ladang, saya dapati keadaan induk Boer ini agak nazak, badannya panas (demam) dan saya rasakan ketibaan saya untuk memberi rawatan sudah agak terlewat. Walau bagaimana pun saya tetap cuba memberikan syrup "ketol" tersebut dan memerhatikan keadaannya untuk beberapa ketika. Nampaknya induk tersebut gagal memberikan respons terhadap rawatan saya, maklum keadaannya sudah agak nazak. Lebihkurang 30 minit kemudian, induk Boer tersebut menghembuskan nafasnya yng terakhir.

Nota: InsyaAllah saya akan update lagi nanti mengenai apa itu "pregnancy toxemia" dan kemungkinan-kemungkinan mengapa induk Boer tersebut megalami "pregnancy toxemia"....





 
 

No comments: