Jom Bersama Hamas & Rakyat Palestin

Jom Bersama Hamas & Rakyat Palestin

Jan 13, 2011

Baja Urea Sebagai Sumber Alternatif Protin

Assalamualaikum wm wbkh!
Baja urea mengandungi unsur N (nitrogen) yang tinggi iaitu kira-kira 46%. Nitrogen merupakan unsur utama dalam asid amino,  di mana asid amino inilah yang membentuk protin. Badan sebenarnya hanya memerlukan asid amino, bukannya keseluruhan protin, dan asid amino ini boleh dibekalkan oleh baja urea. (Untuk artikel mengenai protin, sila klik di sini)

Semalam, 12 Januari 2011, saya mula menjalankan eksperimen ke atas sekumpulan 26 ekor induk kambing kacukan yang kurus, di mana sebanyak 5 ekor darinya adalah kurus kronik. Saya memberikan kira-kira 50gram baja urea yang digaulkan ke dalam makanan mereka. Di samping itu, enzim juga dimasukkan ke dalam makanan mereka, sebagaimana yang saya berikan kepada kesemua kambing-kambing peliharaan saya.

Sekumpulan induk kambing kampung kacukan yang kurus kronik, kini dijadikan bahan eksperimen

Induk hitam ini adalah yang kurus 'extreme' kronik

Saya meletakkan sasaran selama sebulan untuk melihat perubahan ke atas kumpulan induk yang kurus ini. InsyaAllah, saya akan 'update' dari semasa ke semasa tentang perkembangan eksperimen ini.

So, stay tuned..........

No comments: